إعلان

''تويتر'': الجيش احتفل بذكرى نصر أكتوبر.. و''خَرَم'' جدار الصوت

09:02 م الأحد 06 أكتوبر 2013

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت - نوريهان سيف الدين:

''الجيش جه يحتفل قام خارم جدار الصوت''.. هكذا علق ''سعيد رفقي''، احد مستخدمي موقع التواصل الاجتماعي ''تويتر''، عن احتفالات الجيش بانتصارات أكتوبر، وتخصيصه لعدة طائرات حربية للقيام بعروض جوية في سماء العاصمة، إلا أن بعض تلك الطائرات ''وسعت منها شوية وخبطت في جدار الصوت كسرته''، على حد قوله.

على ''تويتر'' كتب ''عمرو'' عن أصوات الطائرات الحربية وخرقها لحاجز الصوت فقال: ''طيارات حربية تخترق جدار الصوت فوق في السما للمرة التانية في أقل من أسبوع في دمنهور وأغنية تسلم الأيادي تخترق جدار الصوت تحت في الشارع''.

وعلى ''هاشتاج #طيارات''، كتب زوار موقع ''تويتر'' فقالوا: ''تلاقيهم جايبيين دفعة طيارات جديدة من روسيا؛ فقالك نجربهم شوية، بس كفاية بقى روح جربها في الصحرااا''، ''الجيش بيروّش بقى''، ''يرضي مين يعني أبقلا قاعدة لوحدي في الشقة وأسمع صوت طيارات يسور وداني''.

أما ''تغريد شاكر'' فكتبت قائلة: ''طيارات السيسي بتعمل خمسات فوق البيت.. هنخاف يعني؟، ميعرفش إن وإحنا صغيرين كنا بنجري ورا الطيارات بكل سعادة ونقول طيارة طيارة.. مكملين''.

''أحمد ربيع'' كتب أيضًا: ''طيارات صحي المواطنين بـ أف ١٦ خليهم يتفزعوا وينزلوا يحتفلوا''، وعلقت عليه ''آية'' فكتبت: ''ربنا يستر، صح مش شفتها، بس كان صوتها فظيع كانها فوقنا بالظبط''، أما ''محمد المهندس'' فتخيل المشهد التمثيلي بين ''أحمد زكي و إسعاد يونس'' في فيلم ''أيام السادات'' وكتب: ''إيه الصوت المخيف ده؟.. دول أولادنا بيتدربوا هناك''.

 

لمتابعة أهم وأحدث الأخبار اشترك الآن في خدمة مصراوي للرسائل القصيرة واغتنم الفرصة واكسب 10000 جنيه أسبوعيا، للاشتراك اضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان