إعلان

فوز الطالب سمير عبد العزيز بمنصب أمين اتحاد طلاب مدارس مصر

11:47 م الأربعاء 17 فبراير 2016

اتحاد_مدارس_مصر

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- ياسمين محمد:

أجريت اليوم الأربعاء، انتخابات اتحاد طلاب مدارس مصر، لاختيار الأمين والأمين المساعد، بعد اختيار أعضاء المكتب التنفيذي والذي يمثله 27 طالبًا على مستوى الجمهورية.

وأسفرت النتائج التي تم إعلانها، عن فوز الطالب سمير عبد العزيز، الطالب بالصف الثالث الثانوي بمدرسة أحمد عرابي بمحافظة القاهرة، بمنصب أمين عام اتحاد طلاب مدارس مصر، فيما فازت الطالب نهلة صبحي من محافظة المنوفية، بمنصب أمين مساعد الاتحاد.

ومن المقرر أن يقام حفل التنصيب، غدًا الخميس، بمقر اتحاد طلاب مدارس مصر بالعجوزة، بحضور الدكتور الهلالي الشربيني وزير التربية والتعليم والتعليم الفني.

من جانبه، أصدر اتحاد طلاب مدارس مصر، المنتهية مدته، آخر بيان له عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، معبرًا عن خيبة أمله في تحقيق الإنجازات التي كان يأمل تحقيقها خلال العام الماضي.

وجاء في بيان الاتحاد: "كانت حاجه من الحجات اللي بنحلم بيها وكتبناها في برنامجنا إننا نقدر نكون اتحاد طلبه قوى زى اتحاد الجامعه.. واتحل اتحاد الجامعات الحمد لله، ولما اتكلمنا عن قوه التعليم الفنى عملوا الوزاره ولغوا الوزاه، ولما اتكلمنا عن جوده التعليم فى المدارس قالولنا مفيش هتيجوا بـ 10 درجات عافيه، ولما اتكلمنا عن التشبيك مع منظمات المجتمع المدنى, حصل تشبيك بس على مزاجهم، ولما اتكلمنا عن القيادات سألنا اكتر من مره هي الناس دى بتتعين ازاى مكنش فى رد".

وتابع البيان: "ولما اتكلمنا عن تطوير المناهج والكتب وإننا مش متخصيين، ولا خبراء فى تطوير المناهج لكن بس احنا بنعانى جوا الفصول قالولنا احنا طورنا، ولما اتكلمنا عن الفقر والجوع والرشوة والفن وإن مش هينفع يحصل تطوير من غير ميبصوا للجوانب دى قالولنا شوفوا اختصاصاتكم، ولما قولنا يا جماعه يا مثقفين لقينا كل منهم بينحاز لرائيه ومعرفته، من الآخر عودونا على الوحش فنسينا شكل الحلو بيكون إزاى".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان