إعلان

بالفيديو.. الحلقة الثانية من حديث مرسي المُسرّب

10:37 م الثلاثاء 05 نوفمبر 2013

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب – محمد الحكيم:

أذاع برنامج ''مصر الجديدة'' المذاع على فضائية ''الحياة2''، الثلاثاء، الحلقة الثانية من الحديث المُسرّب للرئيس السابق محمد مرسي من محبسه، والذي حصلت عليه صحيفة ''الوطن'' من مصادر رفض رئيس تحريرها مجدي الجلاد إعلانها.

وأكد مرسي على أن ما حدث يعتبر انقلاباً ولا يمكن للفريق أول عبدالفتاح السيسي، وزير الدفاع والإنتاج الحربي تعيين رئيس المحكمة الدستورية العليا كرئيس بدلاً منه، مشيراً إلى أن الدستور الذي يعطي لقب رئيس المحكمة الدستورية لا يمكن تعطيله، ويعتبر اساءة للقضاء.

وقال مرسي ''يعني أنا أن الحقيقة مشفق جداً جداً جداً على القضاء وهو دلوقتي يبدو وكأنه يلعب دور المحلل بغض النظر عن احترامنا لشخصه..إنما هو بيلعب دور المحلل دي المشكلة متقدرش تدين واحد مستشار رئيس محكمة، أو وكيل نيابة أو أي حاجة''.

وتابع: ''يعني أنا بجيب رئيس محكمة دستورية يقبل إن الدستور اللي هو سبب وجوده يجمد حاجة مالا يفهمه عقل ولا قانون.. يعني مبرر وجوده هو الدستور إنه يبقى اسمه رئيس محكمة هو الدستور ده لما يقبل تجميده يبقى لسه اسمه رئيس محكمة؟''.

واستطرد: ''طيب ازاي؟ أنا للي معين رئيس المحكمة الدستورية ييجي واحد وزير عندي أنا المسؤول عنه ووزير دفاع يعني أنا المسؤول عنه أكتر، يعينه رئيس دولة.. ويقول فيه قانون.. مستحيل والتاني رئيس المحكمة الدستورية مع احترامي لشخصه.. يعني المستشار عدلي انا عارفه من زمان حط نفسه في موضع الحقيقة يعني مسيء جداً للقضاء''.

وتابع: ''الساعة واحدة الصبح يوم الحد بالليل يوم 30.. 1 للصبح واحد مكنش فيه حد قصه محروقة، قصه محروقة، طب واللي في الشارع دلوقتي هيعمل فيهم إيه هنموتهم موتنا خمسة آلاف لسه في كمان 20.. 30 ألف مثلاً يعني.. إن لم يكن 200، 300 يعني شهرين تلاتة ونعمل انتخابات لما البرلمان ده يقول تعالوا نعمل استفتاء على انتخابات رئاسية مبكرة نعمل''.

واستمر في حديثه: ''القضية القضية تركيب حدث مستغل في عمل عنيف.. هذا الحدث أنا كنت عايز أجنب البلاد، مصيبة كبرى ممكن تقع.. وأهي بتقع''.

 

لمتابعة أهم وأحدث الأخبار اشترك الآن في خدمة مصراوي للرسائل القصيرة..للاشتراك...اضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان