إعلان

السيسي معلقًا على أسلوبه في خطاباته: "القوة مش بالصوت العالي لكن بالرجولة"

12:14 م السبت 09 يناير 2016

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- ياسمين محمد:

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إنه يتمنى أن يكون شباب مصر أكثر شباب العالم وعيًا وتقدمًا ومهارة على الإطلاق، مضيفًا موجهًا حديثه للشباب: "أمن مصر واستقراره في رقبتي، ورقبة كل المصريين، أنا مش عاوزك تبقى معايا أنا عاوزك تبقى مع بلدك".

وأضاف السيسي ـ خلال كلمته في احتفالية إطلاق البث التجريبي للموقع الإلكتروني لمشروع بنك المعرفة خلال يوم الشباب المصري بدار الأوبرا المصرية ـ اليوم السبت، أن من حق الـ90 مليون أن يعيشون في أمان وسلام، مؤكدًا أن ذلك لن يتحقق إلا بوعي الشباب وفهمهم لقضايا بلدهم.

وتابع السيسي: "من يومين جالي شباب قالوا أنهم محبطين قولت لهم ليه، الأمل قدامكم واسع، قالولي مفيش فرصة وكنا عايزين نبقى في البرلمان ومفيش فرصة، سألتهم عندكم كام سنة، قالوا 23 أو 25 سنة، قولتلهم الفترة الصعبة اللي مرت بيها مصر 5 سنوات، يعني لو فات 10 سنين كمان هتبقوا لسه شباب في سن الـ35 سنة، تطور الأمة يحتاج وعي حقيقي، ولو ماحققناش ده هنبقى بنتحرك في اتجاه خطأ".

وقال السيسي، إن تجربة مصر لابد أن تنجح من أجل مصر تعيش وتستمر، ولن يقدر أحد أن يوقفها أو يعرقلها، فيه 200 واحد تحت سن الـ45 في البرلمان منهم نحو 60 تحت سن الـ35، أكثر من 80 سيدة في البرلمان، ولكن هذا ليس أقصى ما نتمناه، ولا بد أن ننجح ونطلب مزيد من النجاح ونتطور ومطلب مزيد من التطور".

وتابع قائلًا: "قالولي يا فندم أنت دايما بتتكلم برفق، قولت لهم صحيح لأن الشعب المصري شعر بالأسى كثيرًا، وحقه عليا اني أكون رقيق، القوة مش بالصوت العالي لكن بالمواقف والرجولة والجدية والالتزام".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان