إعلان

مصراوي سوشيال: مؤشرات ''اكتساح'' السيسي.. وأسرار تنحي مبارك''

02:23 م الثلاثاء 20 مايو 2014

مصراوي سوشيال: مؤشرات ''اكتساح'' السيسي.. وأسرار ت

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت-عبير القاضي

أهتم مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي في مصر والعالم العربي بعدة قضايا كان أبرزها النتائج الاولية لتصويت المصريين في الخارج علي الانتخابات الرئاسية، وأسرار يكشفها حسام بدراوي لأول مرة عن اللحظات الاخيرة لتنحي حسني مبارك الرئيس الاسبق.

فرز أصوات المصريين بالخارج.. وفوز السيسي في النتائج الاولية

المصريين في الخارج

أشاد وزير الخارجية نبيل فهمي، الثلاثاء، بأداء الوزارة وسفارات مصر وقنصلياتها في الخارج في انتخابات الرئاسة للمصريين بالخارج التي انتهت مساء الاثنين.

وقال وزير الخارجية في تصريح له '' إني أوجه رسالة شكر وتقدير إلي أبناء الشعب المصري في الخارج الذين لبوا نداء الوطن في هذه اللحظة الفارقة من تاريخه واصطفوا بعشرات الآلاف وانتظروا لساعات طويلة وانتهجوا سلوكاً حضاريا أمام 141 مقر انتخابي في 124 دولة للإدلاء بأصواتهم والمشاركة في صنع مستقبل بلادهم''.

وأشار الى ان عملية التصويت شهدت كثافة غير مسبوقة وتنظيم على مستوي راق يليق بشعب عظيم.

وأتجهت المؤشرات والنتائج الاولية لتصويت المصريين في الخارج بحصول المشير عبد الفتاح السيسي بالاغلبية العظمي بنسبة 92% من إجمالي الاصوات.

وقال JR Anwar

''السيسى الرئيس معروفة انتوا بتهزرو ؟؟ دة شئ معروف قطيعه تقطع مصر واللى يقعد فيها''

وعلق Mohamed Amin Eldemery

مواقع التواصل الاجتماعي

وأضاف إيلينا سلطان

''ربنا معاك يا سيسي. ربنا يوفئك ياريس .نحن نفتخر بك كرئيس لمصر .تحيا مصر''.

وقال Khaled Noaman

''اعملوا نفسكم متفاجئين''

وأشار صلاح غندور قائلا :

مواقع التواصل الاجتماعي

وقالت @laatalomny

#نزلوا_صور_المصريين_في_الخارج_Sisi #صوتى_للسيسي الله أكبر.. الجهاز الإعلامى لوزارة الداخلية المؤشرات الأولية تؤكد أكتساح #المشير_السيسي''
لمزيد من التفاصيل يرجي متابعتنا علي الرابط التالي :

العليا للرئاسة: 315 ألفا أدلوا بأصواتهم في الخارج حتى مساء اليوم

حسام بدراوي يكشف أسرار لأول مرة عن لحظات ما قبل تنحي مبارك

الأمين العام للحزب الوطني المنحل

كشف حسام بدراوي، الأمين العام للحزب الوطني ''المنحل'' عن مجموعة من الأسرار الجديدة حول تنحي الرئيس الأسبق حسني مبارك.

وقال بدراوي: ''قلت لمبارك تنحى لأنه من الممكن أن تقتل في قصرك أو يكون مصيرك نفس مصير تشاوشيسكو في مكتبه في القصر الجمهوري وجهاً لوجه وليس في أحد الفنادق، حدث ذلك بعدما استشرت نائب الرئيس في مكتبه صباحاً وقلت لنائب الرئيس وجهة نظري بعدما رأيت الموقف السياسي وأنه آن الأوان لحدوث هذا التغيير وأن ينفذ مبارك هذا الكلام فوراً''.

وأضاف بدراوي، خلال حواره لبرنامج ''أجرأ الكلام'' مع الإعلامي طوني خليفة المذاع على فضائية ''القاهرة والناس''، الأثنين، ''فقلت ذلك للنائب السابق اللواء عمر سليمان وقال أنا موافقك على كلامك وسألته لماذا لا تقول له؟ قال لي (أنا الرجل العسكري وأنا الرجل الثاني وقد يفهم تصريحي أنني أريد الحصول على مكانه وأعتقد أنك الوحيد القادر على فعل ذلك) فقلت له (هيا نذهب سوياً له) فرفض وقال (لو كان هناك أكثر من شخص في الاجتماع لن يوافقك وإذا وافقك سيستدعيني ويستدعي رئيس مجلس الشعب) لذلك ذهبت له في لحظة ليست سهلة على الإطلاق فلم يكن من السهل الدخول ولقاءه''.

وعلق Dr.Aly Mohe

مواقع التواصل الاجتماعي

وقال Mohamed AbdAllah M

''لو انت مدرك للحظه واحدة للحقيقة ولو كنت عايش فى البلد دى بجد ولو كان عاندك عقل زى البشر الطبعين هتكتشف ان الفساد زاد بعد الثورة وان الازمات اتركمت وبقت اكتر عشرت المرات وان الازمات بجد مشفنهاش غير بعد 25 يناير كم الدم الى اريق وسال فى الشوارع بعد الثورة محصلش من ايام الحرب ولو حد خسر هو احنا الشعب وكل يوم بنكتشف اننا كنا ومازلنا غلط فى ظنونا وفى تخمينتنا على فكرة مبارك هو الى من حقه يشمت فينا مش احنا الى من حقنا نشمت فية لاننا احنا الى خسرنا وبنخسر كل يوم دم وشباب وامن البلد الى عشنا امنين فيها طول فترة حكمه . عارف لية الفساد والسرقه زادوا فى البلد طبعا الرد الى هيردوا كل الى بيفكروا زيك هيقول عشان دة تراكم 30 سنة وطبعا الكلام دة غلط لانى ربنا عز وجل قال (وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى) محدش بيتاخد بذنب حد لو فى حرامية هيكون احنا الشعب الصغير قبل الكبير ولو كان مبارك حرامى وشيخ منصر واحنا ناس بنتقى ربنا وعندنا ضمير عمرة ولا هو ولا حكومته كان هيقدر يخلينا نسرق بعض ولو كان حرامى فعلا والبلد كان فيها الملاين والمليرات الى بنتوهم بيها مكناش من بعدة شفنا كل الازمات والاقتصاد الواقع والى بيقع كل يوم مصرعلى وشك الافلاس ولولا تدخل الجيش والدول العربية الى بتسعدنا عشان الجيش كنا افلسنا بعد سنة واحدة ومكناش لقينا فعلا العيش الحاف والجيش نفسة اكبر مؤسسه عسكرية فى افريقيا والشرق الاوسط واعظم حاجة فى مصر والى لولاه مكناش نسوى شىء الى وصله للمجد الى هو فية والى كبرة وعمله بالشكل دة كان فى حكم مبارك نفسة اتقى ربنا فى كلامك وفى اتهماتك واعقل الكلام وفكر فية وبص حواليك واتامل الى احنا فية وبعد كدة اتكلم''.

وأضافت @DahliaRady

مواقع التواصل الاجتماعي

وأكد Aladdin Abdul Fattah

مواقع التواصل الاجتماعي

لمزيد من التفاصيل يرجي متابعتنا علي الرابط التالي :

بالفيديو..حسام بدراوي يكشف أسرار لأول مرة عن لحظات ما قبل تنحي مبارك

الثانويه العامه وأخبار التعليم

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان