إعلان

مصراوي سوشيال:'' إعدامات المنيا.. وحظر 6 إبريل''

01:14 م الإثنين 28 أبريل 2014

مصراوي سوشيال:'' إعدامات المنيا.. وحظر 6 إبريل''

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت-عبير القاضي:

اهتم مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي بعدة قضايا كان أبرزها، إحالة أوراق 683 من جماعة الاخوان المسلمين من بينهم المرشد العام محمد بديع، إلى مفتي الجمهورية لاستطلاع الرأي في إعدامهم ..وحظر نشاط حركة 6 إبريل.

إحالة أوراق 683 من الإخوان بينهم بديع للمفتي في اقتحام قسم شرطة العدوة بالمنيا

مصراوي سوشيال

أصدرت الدائرة السابعة بمحكمة جنايات المنيا، اليوم السبت، برئاسة المستشار سعيد يوسف، وعضوية المستشارين إبراهيم وليد، وطلعت جودة، حكما بإحالة 683 متهما، بينهم مرشد الإخوان الدكتور محمد بديع، هم جميع المتهمين في قضية اقتحام مركز شرطة العدوة، لمفتي الجمهورية لاستطلاع الرأي الشرعي في إعدامهم.

وحددت الدائرة يوم 21 يونيو المقبل للنطق بالحكم.

كان المستشار عبد الرحيم عبد المالك، المحامي العام لنيابات شمال المنيا، قد أحال المتهمين لمحاكمة جنائية، بتهم التحريض على اقتحام وحرق مركز شرطة العدوة، وقتل رقيب الشرطة ممدوح قطب محمد، عمدا مع سبق الإصرار والترصد، والشروع في القتل، واستخدام القوة والعنف مع موظفين عموميين.
وعلق Hany Gomaa

"احنا عدنا مسخرة العالم بالأحكام الغير منطقية قريب جدا المحاكم المصرية سوف تفعل ما فعله هتلر. العالم كله افتقد العدل في القضاء المصري."

وأضاف Hisham Mohamed Abdel Wahab

" دى بلد بتخرف رسمى .. انا اشعر بالقئ".

وقال Mohamed Nada

"يا جماعة انتم فاهمين غلط الناس دي حكم عليهم بتهم التحريض على اقتحام وحرق مركز شرطة العدوة، وقتل رقيب الشرطة ممدوح قطب محمد، عمدا مع سبق الإصرار والترصد، والشروع في القتل، واستخدام القوة والعنف مع موظفين عموميين وتخريب منشآت مملوكة للدولة، وسرقة أسلحة وذخيرة، وإشعال النيران عمدًا بمنشآت الدولة، وإتلاف دفاتر وسجلات المصالح الحكومية، وتمكين المقبوض عليهم من الهرب، وحيازة أسلحة دون ترخيص، واختطاف وسائل النقل العام... تكلموا فى القضية وبلاش جعجعه .... الناس اللى ماتت دى مين اللى قتلها الشرطة والجيش.... عجبى عايزينهم يعملوا كل ده وياخدوا براءة"

وعلق Son Nile

مصراوي سوشيال

وأيد القرار Teta Sisi

"يحيا العدل. وعقبال مرسى وباقى الخرفان اللى معاه وياريت ينفذوا الحكم بسرعه. علشان الناس قلوبها تهدى"


وقالت Shahinaz Mahmoud

"اللي روع الامنيين والنساء والأطفال ويتم ورمل اهالي الضباط ?زم اعدام ده القصاص ولكم في الحياه قصاص يا اولي الالباب"

وأضاف مروان عبد المنعم

مصراوي سوشيال

الأمور المستعجلة تقضي بوقف وحظر أنشطة حركة 6 إبريل

مصراوي سوشيال

قضت محكمة القاهرة للأمور المستعجلة، بوقف وحظر أنشطة ''حركة 6 أبريل'' والتحفظ على مقارها.

جاء ذلك في الدعوى المقامة من المحامي أشرف سعيد، أمام محكمة الأمور المستعجلة، والتي تطالب بإلزام المستشار عدلي منصور رئيس الجمهورية، والمهندس إبراهيم محلب، رئيس مجلس الوزراء، واللواء محمد إبراهيم وزير الداخلية، والفريق أول صدقي صبحي، وزير الدفاع، والمستشار هشام بركات النائب العام، بوقف وحظر أنشطة حركة 6 أبريل والتحفظ على مقراها، وذلك لقيامها بأعمال تشوه صورة الدولة المصرية والتخابر- بحسب الدعوى.

وعلق @tamimabdulhadi

"#مبروك_6_ابريل_الحظر يا ليلتك السودة يا أوباما .. هتلاقيها من حظر الاخوان ولا حظر 6 ابريل .. غطيني وصوتي ياامه"

وقال @salih_1374

"6 ابريل بعد حظر انشطتهم مش هيسكتوا بقى اكيد فيها داخلية وحاجات حمرة وبمبىاكيد بقى هيجيبوا برسيم وحاجات من دى يلا يا 6 ابريل يا ابطال ياللى بتخافوش من مرسي الديكتاتور ولا الاخوان المليشيات يلا يا اسوووود".

Abdelazeem Jibril واضاف

مصراوي سوشيال

وسخرت @DodoRefaat

"لأ بقي مش كدة خبر بديع و حظر 6 ابريل احا حيجيلي سكتة قلبية من الفرحة قبل ما يبقي عندنا رئيس اتلموااااا بقي"

وعلق @BasemKenawY

"6 إبريل كانت بتتظاهر ضد مبارك في وقت كان 90 % من الشعب بياخد فيها من النظام وبيقول نعم ,, حكم حظر 6 ابريل دا او مسمار في نعش الرئيس الجاي:D"

لمتابعة أهم وأحدث الأخبار اشترك الآن في خدمة مصراوي للرسائل القصيرة.. للاشتراك...اضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان