إعلان

قالوا عن ضحايا سفاري سانت كاترين

12:41 م الأربعاء 19 فبراير 2014

قالوا عن ضحايا سفاري سانت كاترين

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت - سحر عزام وعبير القاضي:

خيمت حالة من الحزن والأسى على مواقع التواصل الاجتماعي، على الشباب الذين فقدوا في منطقة سانت كاترين بسيناء بسبب سوء الأحوال الجوية وهبوب عاصفة ثلجية أثناء قيامهم برحلة سفاري، حيث تم إنقاذ 4 أشخاص بمنطقة وادي الجبال والعثور على 3 آخرين قتلى بينهم المخرج محمد رمضان الذي عثر على جثته صباح اليوم الأربعاء - بحسب دليل بدوي.

وانتقدت الشاعرة والكاتبة فاطمة ناعوت، حكومة حازم الببلاوي متهمة إياها بالمسؤولية عن مقتل شباب حادث سانت كاترين، قائلة عبر صفحتها على ''فيسبوك''، إن ''حكومتنا، دجاج في حظيرة المسؤولون المدجنون في حظائرهم هم القتلة الحقيقيون لضحايا سانت كاترين. يا قتلة الشباب الواعد بجبنكم وخوفكم، كفوا عن الخوف من القرارات الجسور الصحيحة أيها المغلولون من أعناقكم كالأنعام المنقادة. لو كان شبابنا المغدور أجانب لتحركت هليوكوبتر لإنقاذهم، لكن المصري رخيص في بلده ورخيص خارجها وهو صانع التاريخ. من هان على وطنه هان عند العالمين أيها التعساء يا من تقصرون أعناقنا العالية في كل العالم إلا في أوطاننا. كل مسؤول مرتعش جبان لا محل له في مصرنا الجديدة. شبعنا من المدجنين المرتعدة قلوبهم نحتاج جسورين يكسرون الصناديق''.

وعبرت الناشطة السياسية أسماء محفوظ، عن أسفها الشديد لوفاة ضحايا سانت كاترين، قائلة إن ''كنت سلمت خلاص أن اللي بينزل مظاهرات بيموت، واللي بيسافر من محافظة لمحافظة بيعمل حادثة وبيموت، وإن اللي بيركب أتوبيس المدرسة بيموت، واللي بيشجع في ماتش كورة بيموت، وإن اللي بيحاول يهج من البلد بيموت، وقلت معقولة الحل في إن الواحد يكبر دماغه ويتفسح زي ما كتير بيقول؟، طلع حتى اللي بيتفسح بيموت''. مضيفة :'' ناس ماتت ولسة بندور على الباقي وده يقولك خليك إيجابي وبص على الجانب الإيجابي إن عندنا شباب مهتمة بمناطق مصر الجميلة وبعدت عن السياسة وبتتفسح''.

وقال الفنان نبيل الحلفاوي تعليقا على الحادث الأليم: ''صرنا نميز بين من يتساءل بقلق صادق عن المفقود أو عن شبهة تقصيرأو تباطؤ مسئول..وبين من يتاجر بالمأساة. حقير من يجعل من موت آخرين مجرد فرصة.وبينما نترحم على من توفى ندعو الله بالعثورعلى المفقود ونشكر من لايبخلون بجهد فى البحث..ننتظر التفاصيل منذ لحظة الإبلاغ وعقاب المستهين إن وجد''.

وأشار الإعلامي إبراهيم عيسى، إلى وجود جوانب إيجابية في حادث سانت كاترين تتمثل في سعي الشباب للاهتمام بالسياحة واستكشاف الطبيعة في مصر حسب قوله، مضيفا في برنامجه ''25/30'' :''هناك جهد كبير بذل من جانب القوات المسلحة لإنقاذ الشباب ولكن عمليات الانقاذ كانت صعبة للغاية فدرجة الحرارة كانت 11 تحت الصفر، والتية في الصحراء والجبال يصلح كمادة للمعالجة الأدبية والسينمائية، وما حدث يدل على أن هناك شباب مصري مازال مهتم ببلده والسياحة وعلى علاقة وثيقة بأرضه وطبيعته وجبالها''.

ومن جانبها انتقدت الإعلامية سلمى صباحي، تعامل السلطات المصرية مع الحادث وبطء عمليات الإنقاذ، قائلة عبر صفحتها على موقع ''فيسبوك''، ''لا حول ولا قوة الا بالله .. الله يرحمها واللي كانو معاها، والانقاذ متمش بسرعه عشان مصريين مش معاهم جنسيه أجنبية!!! ليه يارب دايما السلطة مرخصة ولاد بلدنا كده''.

وأضاف الفنان خالد أبو النجا في تغريدة عبر حسابه على موقع ''تويتر''، ''افتكروا وعد السيسي وفكرووه، اصله فاكر اننا يمكن ننسى''.

وعلق المطرب حمزة نمرة، على الحادث الأليم قائلا: ''ساعات إدراكك للواقع الكارثي يستلزم تجاوزه زي المدمن، لا يدرك خطورة حالته إلا بعد ما يتعافى ، إنما وهو مدمن النشوة بتبقى عامياه بالاستقرار الزائف''.

وهاجم الناشط السياسي محمد رضا الحكومة المصرية المنشغلة في حربها على الإرهاب، والمُهملة لشؤون الشباب والمواطنين حسب قوله، مضيفا عبر صفحته على ''فيسبوك''، ''شباب ماتوا في سانت كاترين بسبب اهمال أجهزة الدولة والنظام - هي حبكت تتفسحوا دلوقتي .. مصر بتحارب الارهاب - بسيطة مترحوش هناك ، شباب ماتوا في استاد كانوا بيشجعوا فريقهم، هي حبكت تشجعوا دلوقتي ومصر بتحارب الارهاب . بسيطة مترحوش هناك، شباب راحوا الجامعة ماتوا عشان الداخلية بتضرب جوه أسوار الجامعة، هي حبكت تتعلموا دلوقتي ومصر بتحارب الإرهاب بسيطة مترحوش هناك، شباب ماتوا عشان نزلوا مسيرة تطالب بحق صحابهم اللي ماتوا، هي حبكت يطالبوا بحقوقهم دلوقتي .. مصر بتحارب الإرهاب ..بسيطة مترحوش هناك، شباب ماتوا وهما قاعدين على القهوة، هي حبكت تقعدوا على القهوة دلوقتي بقولك مصر بتحارب الإرهاب بسيطة مترحوش هناك، شباب ماتوا وهما في بيوتهم عشان البيت اتهد عليهم، طب والدولة مالها ومال البيوت اللي بتتهد عموما بسيطة مترحوش هناك''.

ونشرت العديد من النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي آراء تنعي الضحايا وتهاجم الحكومة في تعاملها مع الحادث، فكتب أحد النشطاء :''مرة واحد مكتوب في شهادة ميلاده ''مصري'' مات، وأضاف رامي زياد :''كل الاحترام لبدو سانت كاترين اللي مناموش 3 أيام يا إما بيدوروا على المفقودين يا نايمين جنب الجثث ''اللي ميعرفهمش'' في الثلج عشان يحموها من الضباع.. ولا عزاء في دولة تدّعي الوطنية''.

وقال المطرب أمير عياد: ''احنا لو في بلد نص متحضره كان في حد يتحاسب علي موت الشباب في جبل كاترين. احنا لحد انهارده مش عارفين مين اللي طفي النور في ستاد بورسعيد''.

لمتابعة أهم وأحدث الأخبار اشترك الآن في خدمة مصراوي للرسائل القصيرة للاشتراك...اضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان