إعلان

أطرف تغريدات ''شعب تويتر'' على أزمة البنزين

11:08 ص الثلاثاء 17 يناير 2012

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- أيمن شعبان:
أزمة طاحنة تعيشها البلاد منذ عدة أسابيع تتمثل في النقص الشديد للوقود، وخاصة ''البنزين، وغاز البوتاجاز''، وكعادة المصريين لا يدعون ازمة أو محن إلا ويتركون بصمتهم الساخرة عليها.

فمن جانبهم عبر كثير من مستخدمي الشبكات الاجتماعية ''فيس بوك وتويتر'' عن استيائهم الشديد ومعاناتهم الطاحنة من نقص البنزين، كما نحى بعضهم للسخرية الشديدة تعبيرا عن الموقف، البداية مع الناشط السياسي علاء عبد الفتاح الذي غرد عبر حسابه الشخصي بـ ''تويتر'' قائلا:'' ممكن ندي الجنزوري فرصة يا جماعة؟ الراجل داخل على شهر اهوه من غير اعتصام و يا دوبك خلص البنزين اللي في البلد''.

كما قالت إسراء الكتاتني:'' وسيتذكر التاريخ ان مصر البلد الوحيدة اللي البنزين لما خلص فيها بقت زحمة اكتر من الاول''، وكتب طاهر نجاتي:'' المجد لمحطات الغاز اللي مفيهاش زحمه في وسط ازمه البنزين''، وريم العشري:'' أرجوك أعطني هذا البنزين''.

كما وضعت الناشطة السياسية نوارة نجم بصمتها قائلة:'' محمد بيقولي ليكونوا مانعين البنزين عشان الناس ما تعملش مولتوف لما يضربونا''، وغرد الكاتب الصحفي ياسر الزيات قائلا:'' لو أزمة البنزين استمرت.. الناس مش هتقدر تروح الشغل.. وهيبقى عندنا عصيان مدني طبيعي يقويه غباء حكومي غير طبيعي''.

وقالت رشا عزب:'' بلاش مليونية الجركن تكون فى التحرير ومجلس الوزرا مقفول..عيزين مكان جديد ملهم لمظاهرة عشان البنزين..فكروا ''، وقال وائل منتصر:'' لتر بنزين فى التانك ولا 1000 جنيه فى البنك''.

اقرأ أيضا:

''شعب تويتر'' يسخر من ''رسالة شكر اجبارية'' فى امتحان لطلبة ثانوي

الثانويه العامه وأخبار التعليم

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان