إعلان

قراء مصراوى لمرسي بعد إلغاء زيادة الضرائب: "شبعنا من الأفلام الهندي"

12:10 م الإثنين 10 ديسمبر 2012

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت – سهر هاني:
 
أثار تراجع الرئيس محمد مرسي عن قراره الذي أعلن أمس الأحد بالجريدة الرسمية، حول زيادة الضرائب على عدد من السلع والخدمات، تعليقات قراء موقع مصراوى منذ ساعات الصباح الاولى.
 
وكانت رئاسة الجمهورية قد أصدرت بيانًا عاجلًا مساء أمس يفيد بإيقاف العمل بتعديلات قانون الضرائب، وذلك عقب ساعات من صدور القرار الرئاسي وظهور حالة من الغضب الشعبي تجاه هذا الأمر.
 
وتضمن قرار الرئيس – الذي تم إلغاءه عقب صدوره بساعات -، زيادة الضرائب على السجائر والخمور والمياه الغازية وزيت الطعام والحديد والأسمنت وعدد آخر من السلع والخدمات.

وتنوعت تعليقات زوار موقع مصراوي ما بين معارض للقرار ولأسلوب ادارة الرئيس للبلاد، و مؤيد لسياسات الرئيس ، وساخر من الوضع الراهن بأكمله. 
 
الجبن سيد الاخلاق

فيقول freewilly :  "قانون الضرائب ده لو كان اتطبق أكيد كان هيتعمل له مليونية مخصوص ،"فالجبن سيد الأخلاق".

ويتفق magdy_27368 متسائلا:" يعني القرار مكنش أساساً مدروس؟ إنت بتتمرن في الشعب؟".
 
 أما "reckard " فيشبه ما يحدث بما حدث بعام 1977 من ثورة الجياع قائلا "لأ كده مش حكومة، يطلع القرار ويتسحب في 48 ساعة مش عارفين انه ممكن تطلع قرار وماتلحقش تسحبه، يا حكومة ذاكروا التاريخ، راجعوا تاريخ 19-1-1977 حصل ايه لنفس الأسباب".
 
ويقول spring24 :" اعتقد انه هيأجلها لغاية ما يتم تمرير الدستور فقط لا غير" ويتفق معه" haneeanwar" قائلا" ايقاف العمل بالقانون وبعد الاستفتاء تفعيل القانون..  يا ريس شبعنا من الافلام الهندى القديمة دى".
 
وعن الرأى الذي يؤكد انها محاولة لكسب رضا الشعب مرة اخرى، يقول  amr ashraf: " هو فاكر نفسه لعبها صح قال اكسب رضى العشب اللى ضاع من ايدي فانزل اعلان أن الاسعار هتزيد واجنن الشعب، وفي الاخر اظهر انا بكل براءة وطيبة قلب واقول اهلى وعشيرتي انا هنزل الضرايب علشان بحس بمعناة المواطن يقوم الشعب يلتف حوالين مرسى تاني، ادي كل الحكاية".
 
أما pro.ayman فيرى أن ما يحدث يشبه ما كان يحدث ايام حكم مبارك قائلا " زى ايام مبارك بالضبط ، وزير يطلع قانون والناس تتعفرت ويجى الريس يشيل القانون ده تانى يوم و الجرايد  تكتب ان الريس ينحاز للشعب ولمحدودى الدخل".
 
ويقول emad.mody :" بيجربو علينا ويلعبو بينا و يحرقو دمنا وبعد كده يغير رأيه عشان نقول الله ايه الحكم دي، بس احنا بنقول ربنا ينتقم منك يااااااارب".

قرار حكيم

  أكد capt.hamed قائلا:" قرار حكيم وقوي وهناك منافذ كثيرة لتحصيل ضريبة ما منها رفع طفيف في رسوم عبور السفن بالقناة وممكن يكون بمعدل 2% وايضا علي السفن التي تدخل موانئ الجمهورية، ويمكن ان تكون نفس النسبة وايضا علي سيارات النقل الشاحنة فقط بمعدل 2% وايضا علي السجاير واغلاق كل محال الخمور وبيعها لصالح صاحبها وتحصيل ضريبة علي ذلك،  الكويت بلد ليس به خمر و قطر و السعودية وان شاء الله مصر ، وبذلك تنزل بركات الله علينا ... اتعتقدون ان بركات الله تنزل علي ارض تباع في شوارعها الخمور ان الله طيب يحب الطيبون".
 
ويدافع mcmxcmega عن الرئيس ضد من يهاجمونه قائلا " حرااااام .. كفاية بقى تلكيك وتخوين، سيبوه يشتغل ".
 
أما bahersea فيقول:" انتقدوا وهذا حق للجميع .. ولكن اجعلوا من نقدكم سلم عليه نصعد جميعا للتقدم وإلى أفاق جديدة لمصر تجعلنا بين الامم متوحدين  ومنعمين بخيرات الله".
 
ويسخر "عزيز" من الرجوع فى القرارات قائلا " ما ترسونا علي بر فيه ضرايب ولا مفيش عايز اشتري ازازة بيبس الصبح ومش عارف اخد قرار".
 
وتقول Om Marawan Elgendy:" دا كان بيهزر معانا ياسلام على حنيه قلبك ياريس اديها نهضه كمان ياريس".

الثانويه العامه وأخبار التعليم

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان