إعلان

"علي" في دعوى نشوز: "حماتي بتقولي هجوّزها أرجل منك"

01:27 م الإثنين 02 يوليو 2018

محكمة الأسرة

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- فاطمة عادل:

"مراتي بتقول لأمها على عيوبي".. بهذه الكلمات برر "علي.م" (31 عاما)، صاحب محل لبيع الإكسسوارات، رفعه دعوى نشوز ضد زوجته "عزة. س" (28 عاما)، حاصلة على دبلوم تجارة، بعد 8 أشهر فقط من زفافهما.

يقول الزوج: "عزة تظاهرت أمامي بالتدين والاحترام، لأنها بنت خطيب الجامع، القريب من منزل أهلي، تزوجتها بعد قصة حب استمرت شهرا واحدا وطلبت التقدم لأهلها خوفا من والدها، لم أكمل يومين وبالفعل تقدمت لأسرتها وتمت الخطبة ولم تمر 3 أشهر وتم تحديد الزفاف وانتقلنا لعش الزوجية".

أضاف "علي"، في دعواه التي حملت رقم 309 لسنة 2018: "زواجنا استمر 8 أشهر ولا أتذكر يوم جمعنا أنا وزوجتي من غير مشاكل، وأنا اللي بصالحها، لكن تقول لأمها عن أسراري وعيوبي في بيتي كده كتير.. تبقى غير أمينة على بيتها، وحماتي تستنى لما آجي وترمي الكلام عشان أعرف إن بنتها قالتلها".

وأكد أن حماته في يوم من الأيام تحدثت في أشياء خاصة به وبزوجته فقط، مضيفا: ""قمت ضربتها قدامها، ودخلنا في مشادة، لقيتها خدت مراتي، وبتقولي هخلعها منك وهجوزها أرجل منك".

أمام المحكمة ردت الزوجة قائلة: "أنا بتكلم مع أمي في كل حاجة علشان مليش غيرها أشكى لمين واخد رأي مين، جوزي بيطلب منى مكلمش أمي وأنا مش هعرف هو بيفتري عليا في كلامه، ولكني مثل أي سيدة بمنزلها أقوم بكل متطلباته".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان