إعلان

"بذاكر 14 ساعة وجبت 97%"..مهندس برمجيات يقدم للطلاب روشتة النجاح في الثانوية

01:56 ص الجمعة 29 يوليو 2022
"بذاكر 14 ساعة وجبت 97%"..مهندس برمجيات يقدم للطلاب روشتة النجاح في الثانوية

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - معتز عباس:

قال المهندس المصري عادل على شعبان، مهندس البرمجيات بشركة أمازون العالمية، إنه عانى كثيرًا خلال مراحل التعليم المختلفة، بسبب إصابته بشلل دماغي.


وأوضح "شعبان" خلال لقائه مع الإعلامي أحمد فايق، مقدم برنامج "مصر تستطيع"، المذاع على قناة "دي إم سي"، مساء الخميس، إنه خلال الدراسة كان يعتمد على الفهم والحفظ، كون لا يستطيع الكتابة والإمساك بالقلم، مضيفًا: "ماشفتش حد غيري حصل معاه كل الابتلاءات دي والحمد لله، أنا قدمت في مدارس واترفضت لأنهم شايفين اني مصلحش أدخل مدرسة، لأن فيه مسئولية عليهم انهم هياخدوا واحد عنده حالة مرضية غريبة وحتى معنديش شلل عادي دا نوع من أنواع الشلل النادر وهو شلل دماغي".

وأكمل: "فكرة ان حد مايعرفش يمسك القلم بايديه كانت صعبة، وكنت بدخل الامتحانات في لجنة خاصة أملي الناس كلمة كلمة وأحيانا حرف حرف أمليهم الإجابات بتاعتي، وفي الدروس بتاعتي في المدرسة ماكنتش بعرف أكتب وراء الاستاذ وبعتمد على الحفظ والفهم".

وأضاف أن الله أعطه له نعمة وهي الحفظ، وكان يذهب المدرسة على الرغم من عدم وجود كرسي متحرك، وكان يتقدم بشهادة مرضية، حالة وجود مشكلة بالمدرسة، متابعًا: "كنت بتحرك وبسند وأنا صغير على حد وأنا ماشي، لكن حالتي ومع تطور المرض ساءت شوية، وقتها أهلي كانوا رافضين أقعد على كرسي متحرك وأروح المدرسة على كرسي متحرك، أنا وقتها صممت اقعد على كرسي متحرك لأن دي الطريقة اللي هتخليني أعرف أنطلق".

وأشار إلى أنه نجح في تخطي امتحانات المرحلة الثانوية وحصل على مجموع متميز ٩٧٪ في عام 2003، شعبة علمي رياضة، مستطردًا: "بابا كان حلمه أني أطلع مهندس لأنه كان مهندس برضة، لكن مكنتش عايز أدخل هندسة عشان الرسم والتحكم بأيدي، والاختيار التاني كنت أدخل حاجة ليها علاقة بالكمبيوتر، وحققت حلمي والالتحاق بكلية الحاسبات والمعلومات جامعة عين شمس ".

وتابع: " كنت بذاكر بمعدل 14 ساعة في اليوم لأني عايز اوصل للحلم بتاعي، وتخرجت من الكلية بتقدير جيد جدًا".

فيديو قد يعجبك: