إعلان

السيسي: إجراءات للتوسع في زراعة القمح لتصل إلى 2 مليون فدان خلال العامين المقبلين

01:51 ص الإثنين 21 مارس 2022
السيسي: إجراءات للتوسع في زراعة القمح لتصل إلى 2 مليون فدان خلال العامين المقبلين

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- حسن مرسي:

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن القضية الحالية تكمن في عدم التوافق بين الموارد والدخل وعدد السكان، مضيفًا: "إحنا بنبذل اقصى جهد لتحسين الاوضاع المعيشية..ولكن صدقني طول ما عدد السكان بيزيد بالشكل دا هتكون المشكلة وحلها صعب، والموارد والدخل مش أد حجمنا وعددنا، حتى مرتبات الناس ودخلهم لا يتناسب مع حياة كريمة لهم ولكن الدنيا ماشية ونستهدف توفير السلع الأساسية لتحسين حياة المواطنين".

وأضاف الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي عمرو خليل، ببرنامج "من مصر" عبر شاشة "cbc"، مساء اليوم الأحد، أنه حرص على أن يكون الاحتياطى كافيا لمدة 3 أو 4 أشهر علشان لو أخدنا اى إجراء نعمله خلال هذه الأشهر الحمد لله ما عندناش أى نقص فى السلع، والموضوعات دى هييجى علينا وقت نتكلم فيها بشكل أكبر.

وتابع الرئيس السيسي: "هنعمل صوامع تاني وهنعمل إجراءات للتوسع في زراعة القمح، لتصل إلى 2 مليون فدان خلال العامين المقبلين، مضيفًا: "الصوامع بتحافظ على حوالى من 15 إلى 20 % من القمح وكثير من الناس كانت بتقول ليه يعنى إنتوا بتصرفوا كتير على الحاجات دى".

وتابع الرئيس السيسى: "عملنا حاجة آدمية ما فيش قوارض ولا حشرات ولسه بنعمل صوامع تانى وهنتوسع فى زراعة القمح خلال السنتين حوالى مليون فدان لتقليل الاعتماد على الاستيراد من الخارج".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان