إعلان

بكرى عن تسريبات بنك "كريدى سويس": "عايزين نعرف المليارات اللي برة مصر دي منين"

09:24 م الخميس 24 فبراير 2022
بكرى عن تسريبات بنك "كريدى سويس": "عايزين نعرف المليارات اللي برة مصر دي منين"

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - معتز عباس:

قال الإعلامي مصطفى بكري، إنه يجب على كل مسئول في الحكومة أن يشعر بمعاناة الناس، خاصة بعد حديث الرئيس عبدالفتاح السيسي دائمًا عن شعوره بمعاناة الناس.

وأضاف "بكري"، خلال تقديمه برنامج "حقائق وأسرار"، المذاع عبر فضائية "صدى البلد"، اليوم الخميس، أنه على المسؤولين في الكهرباء وضع حلول، لأسعار الكهرباء المرتفعة ، مستطردًا: "الناس تعبانة ومش لاقية تاكل".

عقب "بكري"، على تسريبات لبنك كريدي سويس السويسري، وأحد أشهر البنوك في العالم، الذي ذكر أن نجلي الرئيس السابق حسني مبارك علاء وجمال لديهم حسابات بنكية تحتوي على مئات الملايين من الدولارات.

وعلق بكري، قائلًا: "بنك كريدي سويس أطلق قائمة بأسماء شخصيات بارزة لها أموال في البنك، لما يبقى في نفرين فلوسهم 3 مليار و77 مليون ويسأل الغلابة منين الفلوس دي، يترد عليهم دي مشروعات كنا شغالين فيها.. والله بجد!".

وأكمل: "لو كل شاب قدر يعمل 3 مليار ونبقى مش عارفين مشروعات اية يبقى دي حاجة تانية، والناس دي بدل ما تقعد تلزم الصمت قولونا الفلوس دي طلعت ازاي من البلد وراحت ازاي على البنك دا واتحطت ازاي ودي نتاج مشروعات اية".

وتابع: "لما كنا بنتكلم عن الفساد بيتقالنا لا كلام غير صحيح، أليس من حق المصريين تعرف الفلوس طلعت بره ازاي ونتاج اية، 2000 مصري لهم حسابات في بنوك في سويسرا وفي ناس شريفة وفي ناس مسيسة اشتغلت في أعمال تنفيذية او سياسية، عايزين نعرف المليارات اللي برة مصر دي منين".

وطالب بكري الحكومة المصرية بالتدخل لمعرفة مصادر تلك الأموال، قائلًا: "لازم تطلعوا وتقول فلوسكم منين ومن كذا ومن كذا ولو مقولوتش.. يا حكومة مصر دي مهمتكم ويا قضاء مصر دي مهمتك.. وشوفوا الرئيس السيسي من اول يوم يلتزم بالشفافية، ومن حق كل مواطن مصري أن يطمئن ويعرفوا كيف خرجت هذه الاموال".

الثانويه العامه وأخبار التعليم

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان