إعلان

وزير التعليم لطلاب أولى ثانوي: "اللي مش هيروح الامتحان التجريبي هو الخسران"

10:13 م السبت 12 يناير 2019
وزير التعليم لطلاب أولى ثانوي: "اللي مش هيروح الامتحان التجريبي هو الخسران"

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث
كتب- محمد جمعة: 
قال الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، إنه لأول مرة في تاريخ مصر تضع الوزارة امتحان "كتاب مفتوح وبلا درجات"، من أجل التعلم الحقيقي والفهم وليس الحفظ والتلقين، متابعًا: "مش عايزين الامتحان يبقى كاوبس".  
وأوضح شوقي، خلال مداخلة هاتفية مع برنامج "كل يوم" المذاع عبر فضائية "ONE"، مساء اليوم السبت، أن الصف الأول الثانوي سيخضع لامتحانَين تجريبيين في يناير ومارس، لن يكون لهما أثر في النجاح والسقوط والدرجة المؤهلة للجامعة.
وأضاف وزير التربية والتعليم: "هذا الامتحان بمثابة ولادة متعسرة، لأن الطلاب وأولياء الأمور يسألون أنفسهم: طالما الامتحان بلا درجات هنذاكر ليه ونروح ليه؟!".
وتابع شوقي: "لو الطالب مش هيذاكر عشان مفيش درجات، يبقى هو مش جاي يتعلم من الأساس.. وعمومًا لو الطالب ما جاش الامتحانين التجريبيين هندخله الامتحان الأساسي الأخير، مش هنرخم عليه، لكن لو ضيَّع فرصة التدريب على النظام الجديد يبقى هو الخسران". 
 
وقال الوزير للطلاب: "لو جبت نمرة وحشة في الامتحان التجريبيي قطَّع ورقة الامتحان وارمِها، لكن حضور الامتحان مهم للتدريب والتأقلم على نوع الدراسة الجديد". 
وعن عدم وجود التابلت في الامتحان، قال شوقي: "ماحطّناش التابلت عشان مش عايزين الطلاب يرتبكوا، وبعد اطلاعهم على نوع الأسئلة الجديدة وتأقلمهم، هنمدّهم بالأدوات". 
وأشار وزير التربية والتعليم إلى أن نظام امتحان الكتاب المفتوح له وقت معين، فلا يجب أن ينساه الطالب ويظل يبحث عن الإجابة، لافتًا إلى أن الأساس في العثور على الإجابة هو الفهم.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان