إعلان

القصة الكاملة لهجوم مخرجة "بـ100 وش" على بعض أبطاله

05:13 م الإثنين 02 نوفمبر 2020

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- ياسمين الشرقاوي:

"الغرور سيطر" عبارة كانت كفيلة بأن تقلب الدنيا رأسًا على عقب، بعد أن أطلقتها المخرجة كاملة أبوذكري على بعض الفنانين الذين شاركوا في بطولة مسلسلها "بـ100 وش"، الذي عُرض في رمضان الماضي، وحقق نجاحًا ساحقَا.

ورغم انتقاد "كاملة"، لأبطال العمل بشكل واضح وصريح فإنها لم تذكر اسم أحد منهم، ما فتح المجال للعديد من التكهنات التي طالت كافة النجوم عدا آسر ياسين ونيللي كريم بالطبع بعدما استبعدهما الجمهور لاستخدام كاملة كلمة "مبتدئين".

استبعاد نيللي وآسر جعل باقي النجوم في موقف حرج، فحرصوا على الرد عبر حساباتهم بمواقع التواصل بعضهم عاتب المخرجة الشهيرة، والبعض الآخر نفى الأمر عن نفسه، وبين هذا وذاك نستعرض أبرز تعليقات أبطال "بـ100 وش" على اتهامات كاملة أبوذكري:

زينب غريب

قالت زينب غريب عبر حسابها بـ"فيسبوك": "الفرصة اللي حضرتك اديتهالنا ومكناش نحلم بيها، متمناش أشوف حد مننا بيستغلها غلط، وأنا مع حضرتك الغرور هو اللي بيقتل الممثل فنيًا ويكون مجرد شكل ملهوش معنى، وأتمنى نفضل ناس بسيطة وعلى طبيعتها، ونكون العيلة اللي نفتخر بيها طول العمر".

دنيا ماهر

ردت الفنانة دنيا ماهر، الشهيرة بـ"نجلاء" في المسلسل، على تصريحات "كاملة"، قائلة: "طيب قولي مين.. كلنا كده قيد الاتهام يا أستاذة".

مصطفى درويش

أما مصطفى درويش الذي قام بدور "فتحي"، فحرص على الرد مرتين الأولى قال فيها: "أنا ليا عتاب على حضرتك، أنت عارفة قيمتك عندنا كلنا، لو حد مننا غلط وحضرتك وجهتيه هيسمع الكلام وهيرجع عن اللي بيعمله"، مضيفًا: "حضرتك طلعتي مننا أحلى ما فينا تمثيلًا وإنسانيًا كمان، فكان ممكن يكون الكلام بينا وبين بعض أحسن ما يكون الكل متهم بالشكل ده، والكومنتات تنزل تقول فلان وفلانة وبقينا كلنا موضع اتهام، آسف لو بقول كده بس حضرتك معودانا على قول الصراحة ما تخافش ولا تهاب من حد".

وفي تعليق آخر، قال: "غرور ليه إحنا مين أصلًا، إحنا فعلا لسه الناس بتندهنا باسم الشخصية، نفوق كده ونركز اللي عملنا هما الناس فبلاش نخسرهم، والله والله أنا ما عارف الأستاذة كاملة بتتكلم عن مين بالضبط، بس لو كنت أنا منهم ومعتقدش ده خالص أنا آسف جدًا".

إسلام إبراهيم

وعبر حسابه بموقع "فيسبوك"، نشر الفنان إسلام إبراهيم مقطع فيديو يتحدث خلاله عن المسلسل وعن خطواته القادمة، مؤكدًا أن النجاح الذي حققه بالعمل جعله يشعر بالخوف، ولكنه يحاول التغلب على ذلك، وعلق على الفيديو قائلًا: "ربنا يكفينا شر الغرور وكبر النفس، والله العظيم مش أنا".

وكانت المخرجة كاملة أبوذكري، شنت هجومًا كبيرًا على عدد من أبطال مسلسل "بـ 100 وش"، ووصفتهم عبر منشور كتبته عبر حسابها الرسمي بموقع فيسبوك بـ"الغرور"، وقالت "عرفت وسمعت واتأكدت، إن بعض الممثلين المبتدئين من مسلسل "بـ100 وش"، بعد النجاح الفظيع المريع للمسلسل شافوا نفسهم، والغرور سيطر على تصرفاتهم".

وتابعت: "عايزة أقولكم خسارة، الغرور مقبرة الفنان زي ما قالنا يوسف شاهين، ده أنتم لسه الناس ما تعرفش أساميكم الحقيقية، وبتشاور عليكم باسم الشخصية اللي قدمتوها، الغرور ممكن يقتلكم، وغرور ليه؟".

وأضافت: "أنتم مين أصلا، كلنا مين أصلا، دكتور مجدي يعقوب متواضع ولما تتكلم معاه بيحط راسه في الأرض، مجدي يعقوب بجلالة قدره، وربنا يهدي".

وحقق مسلسل "بـ100 وش" نجاحًا كبيرًا في سباق دراما رمضان الماضي، وهو من بطولة آسر ياسين، نيللي كريم، مصطفى درويش، ومن إخراج كاملة أبوذكري، وإنتاج جمال العدل.

الثانويه العامه وأخبار التعليم

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان