إعلان

أحمد مراد يتحدث لـ"مصراوي" عن مصير "الفيل الأزرق 3"

05:52 م الأحد 03 يوليو 2022

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- منى الموجي:

قال الكاتب أحمد مراد إنه في الفترة الحالية يشغله الاطمئنان على أحدث أعماله السينمائية "كيرة والجن" والذي استقبلته دور العرض السينمائي منذ أيام، قبل التفكير في أي عمل جديد.

وتابع في تصريحات خاصة لـ"مصراوي" ردًا على سؤال: ما هو مصير "الفيل الأزرق 3": "محتاج اتطمن على كيرة والجن وبعدين نفكر أنا ومروان -المخرج مروان حامد- هنعمل ايه".

وعن احتمالية تحويل روايته "أرض الإله" لفيلم، أوضح "مش في الحسبان ومش مستبعدة، لما بيكون فيه عوامل تسمح هنعمل ده، لأن الموضوع صعب، مش سهل والرواية تحمل تحدي اكتر من رواية (1919)".

وأكد مراد أنه لا يستبعد فكرة الكتابة للتليفزيون، موضحا "مفيش استبعاد، كل حاجة بتاخد وقت، مش بحب أعمل أعمال تروح وتتنسي، بحب الحاجة تاخد وقتها والناس تفتكرها".

ولا يرفض مراد أن يتم إسناد أعماله الأدبية لكاتب أو سيناريست آخر ليحولها لعمل سينمائي أو تليفزيوني، مشيرًا إلى أن الأمر يتعلق بالمخرج إذا كانت رؤيته أنه يحتاج سيناريست آخر، مضيفا "أنا لا استأثر أبدًا بحاجتي هو بس مروان لما بيطلب مني أعملها بسعى للاشتراك في الموضوع، لكن سبق وحصل إن السيناريست محمد ناير هو من قام بتنفيذ رواية (فيرتيجو)".

"كيرة والجن" تأليف أحمد مراد، إخراج مروان حامد، بطولة كريم عبدالعزيز، هند صبري، سيد رجب، هدى المفتي، أحمد مالك، رزان جمال، تامر نبيل، لارا إسكندر، سلوى عثمان وأحمد عز.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان