إعلان

حوار - طالب مظاهرة الثانوية لـ مصراوي: ''كان نفسنا نتعلم صح فضربونا''

05:24 م السبت 05 يوليو 2014

حوار - طالب مظاهرة الثانوية لـ مصراوي: ''كان نفسنا

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- أماني بهجت:

بيدين صغيرتين كحجمه حاول تفادي ضربات الشوم المتتالية على رأسه، تكالب 4 بأضعاف حجمه عليه، أحدهم بزي مدني يوجه ضربة لرأسه بعصا غليظة، وآخر بزي شرطي يتشبث بيده كأنه يمنعه من الهروب، وثالث يجره من ملابسه وبيد تسحل وأخرى تحمل السلاح.

هذا هو المشهد الذي نقلته صورة تحدث عنها الجميع، صورة تعود لطالب يبلغ من العمر خمسة عشر عاماً، ''مواطن بدرجة قاصر'' قرر التعبير عن رأيه في المنظومة التعليمية وويلاتها التي عانى منها على مدار سنة كاملة فكان الرد هو الاعتداء الصارخ عليه وعلى زملائه.

يوسف وزملاؤه مجموعة من طلاب الثانوية العامة نظّموا مظاهرة شعارها ''نتعلم صح'' اعتراضاً على نظام الثانوية العامة وحالات الغش المتكررة وتسريب الامتحانات، جل ما أرادوه هو المساواة، ألا يتساوى من جد واجتهد مع من تفنن في الغش وسُربت له الامتحانات.

يبدأ يوسف في سرد تفاصيل اليوم ''كنا 200 واحد في الوقفة وبنقول ارحل وواقفين بعيد عن الوزارة، والوزارة قدامها صفين أمن مركزي مرة واحدة هجموا علينا وضربونا.. فهتفنا سلمية''.

يحكي يوسف عن بداية الوقفة وعن سلميتها ''كل مطالبنا كان ليها علاقة بالمساواة والتعليم اتضربنا بالغاز فاتفرقنا وهنا مسكني 2 بلطجية وضابط وأمين شرطة ضربوني بالشوم على دماغي وبعدين اتسحلت شارع الوزارة كله وأنا بحاول أدافع عن نفسي وأحمي رأسي''.

يكمل ابن الخامسة عشر ما تعرض له وتوابع الوقفة السلمية ''وبعدين تم اقتيادنا لقسم شرطة السيدة زينب وهناك شفنا البهدلة اللي بجد، إهانة وضرب، كنا 8 في مكان ميزدش عن 2 متر وكل ده عشان بنقول نتعلم صح''.

كان اليوم عجائبيا بالنسبة لـ ''يوسف'' فكل ما مر به كان أشبه بالكابوس غير المتوقع ''جه 2 يسألوا علينا فاتحبسوا معانا في نفس الحتة اللي متكملش 2 متر، اتحقق معانا واحد واحد وبعدين سابونا واتبقى 6 اتعملهم محضر وكانوا هيتعرضوا على النيابة وأخدوا إخلاء سبيل بكفالة 500 جنيه''.

بثقة تابع يوسف ''أخدت 3 غرز في رجلي وغرزة في دماغي بس مش مهم، المهم إني عملت الصح، أكبر واحد معانا في الوقفة مكملش 18 سنة واحنا بس اللي بنتضرب''، أكثر ما يغيظ طالب الثانوي هو ما وصفه بتعنت الشرطة معه ورفاقه في حين إهمالهم – حسب تعبيره - في مناحي أخرى تهم الشأن العام ''بيسيبوا تجار المخدرات وبيتسلوا علينا إحنا''.

لمتابعة أهم وأحدث الأخبار اشترك الآن في خدمة مصراوي للرسائل القصيرة.. للاشتراك...اضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان