إعلان

بالفيديو| الجندي: الزواج ميثاق غليظ ما ينفعش يتهد عشان أسباب تافهة زي دي"

06:38 م الأربعاء 03 أبريل 2019

الشيخ خالد الجندي

إبحث عن لوجو مصراوي داخل الموقع يومياً خلال شهر رمضان للفوز بجائزة

تسجيل الدخول

مصراوي:

قال الشيخ خالد الجندي -عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية- عن سؤال السائلة أنتِ لستِ طالقًا إن خالفتِ أوامر الزوج، وأي حلفان مشابه لما ورد في السؤال باطل، يعني "لو جوزك قالك لو نزلتِ أو طلعتِ تبقى طالق "دا كلام فارغ ولا يترتب عليه طلاق".

وتابع الجندي من خلال فيديو يجيب فيه على إحدى متابعيه عبر صفحته الرسمية على فيسبوك لسؤال يقول: "أنا جوزي كان حصل بيني وبينه خلاف كبير ونتيجة هذا الخلاف إني لما أروح لأمي ممنوع أخرج من غير إذنه لأن زيارتي لمامتي بتبقى بالأسابيع لأني أقيم في محافظة تانية وأنا بروحلها كل شهرين أو ثلاثة، قالي لو خرجتِ هناك وأنتِ عندها بدون إذني تبقي طالق بالثلاثة، السؤال دلوقت: هو مش بيرضى يخرجني لوحدي خالص وأنا مامتي ست كبيرة وأنا محتاجة أنزل أجيب طلبات لأولادي ومحدش معانا وهو مش موافق أعمل إيه؟"

رد الجندي: تنزلي أو لا دا أمر يخصك، تسمعي كلام جوزك دا أمر يخصك، حضرتك تجيبي طلبات أولادك أو لا دا أمر يخصك.

ونصح الجندي متابعيه بهذه الكلمات: "الحياة الزوجية يا جماعة أقدس من هذا وأعقد من هذا دا ربنا سماه "الميثاق الغليظ"، فهل من المعقول أن ينهار هذا الميثاق الغليظ علشان واحدة فتحت الباب ولا واحدة قفلت الباب.

وأضاف الجندي ورد عن النبي صلى الله عليه وسلم: "من كان حالفًا فليحلف بالله أو ليصمت"، وكذلك قال صلى الله عليه وسلم: "من حلف بشيء دون الله فقد أشرك".. أخرجه الإمام أحمد بإسناد صحيح.

فيديو قد يعجبك: