إعلان

صور وفيديو| بعد تأكد إصابته بالسرطان.. نجوم الفن يوجهون رسائل مؤثرة لشريف مدكور

11:32 م الجمعة 26 أبريل 2019

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- ضياء مصطفى:

ما زالت أصداء إعلان الإعلامي شريف مدكور عن مرضه وإصابته بورم في القولون، مستمرة.

ومنذ اللحظة الأولى لانتشار صورة مدكور في المستشفى، وسارع عدد كبير من الفنانين لإعلان دعمهم له، متمنيين له الشفاء.

وتأكد اليوم إصابة شريف مدكور بالسرطان، معلنا إجراء عملية في الأسبوع الأول من رمضان، ومع هذا الإعلان زاد الدعم له من المشاهير من خلال رسائلهم الداعمة والمؤثرة.

ونرصد لكم في هذا التقرير أبرز رسائل النجوم.

أحمد حلمي

نشر النجم أحمد حلمي صورة للمذيع شريف مدكور عبر حسابه الشخصي بـ"إنستجرام".

وعلق حلمي على الصورة قائلا: "مش طالب غير طلب واحد بس ادعوله بالشفا لانه هيخف بدعواتكم".

عمرو عبد الجليل

نشر الفنان عمرو عبد الجليل صورة شريف مدكور داخل المستشفى وعلق: "ادعو له ربنا يقومه بالسلامة ويشفيه".

رضوى الشربيني

نشرت الإعلامية رضوى الشربيني صورة تجمعها بمدكور وعلقت: "بعد كلامى معاك النهارده، عايزة أقولك إنت مش طيب وجدع ومحترم، لأ وشجاع كمان، هتعمل العميلة وترجع لينا ولجمهورك اللي بيحبك بإذن الله، وأحسن من الأول كمان.. ادعوا له أن ربنا يتمم شفائه على خير".

هيدي كرم

نشرت الفنانة هيدي كرم صورة لمدكور، وعلقت: "ألف سلامة عليك يا حبيبي.. يا عشرة الطفولة وأحلى سنين العمر.. يا شعلة الطاقة والتفاؤل.. ربنا إن شاء الله هايكتبلك الشفا.. وهاتكون مصدر إلهام لكل اللي بيعاني من المرض ده.. إنت تستاهل كل خير وزي ما كنت طول عمرك مثال للإرادة والنجاح، وقدرت تحفر مكانك وسط أهم الإعلاميين وأكثرهم اختلافا، هاتقدر بنفس الإرادة والقوة دي إنك تنتصر على المرض وتدونه في صفحة انتصاراتك جنب معارك كتير كسبتها بالإرادة والأمل والإيمان و الحب.. كلنا بنحبك.. وكل اللي عرفك عن قرب مايقدرش غير أنه يحبك ويحترمك".

مريم أمين

نشرت الإعلامية مريم أمين فيديو لها مع الإعلامي شريف مدكور، الذي قال: "الحمد لله أنا زي الفل، وراضي باللي ربنا كاتبه، أنا عارف إن السرطان بيخض، إن شاء الله هعمل العملية أول أسبوع في رمضان، وهبقي زي الفل، رمضان كريم وعيد قيامة مجيد".

وعلقت على الفيديو: "لكل حبايب شريف مدكور وكل اللي بيسألوا عليه.. اطمنوا.. هو بنفسه بيطمنكم اهو.. دعواتكم بليييييز.. هو قوي.. وبخير .. وهيعديها واحنا كلنا جانبه".

محمود سعد

نشر الإعلامي محمود سعد صورة لمدكور عبر حسابه على تويتر وعلق: "أتمنى الشفاء العاجل للزميل العزيز شريف مدكور، أنا بحبه جدا، هو رجل طيب، ونقي، وشاطر، ولا يلتفت للي بيهاجموه وإذا التفت يرد بمنتهى الأدب،

الناس احترمته وحبته، واعتبرته من أفراد الأسرة العربية، دمث دؤوب في شغله وحريص إنه يقدم الأفضل، طول الوقت لا أسمع عنه إلا كل كلمة طيبة".

وأضاف في تغريدة أخرى: "هو بيقول إنه مش مصددق اهتمام الناس بيه، لا ياسيدي صدق.. اللي يخرج من القلب يصل القلب بسرعة. وربنا بيدي على قد التعب، هل جزاء الإحسان إلا الإحسان؟ أتمنى ده يكون اختبار، يارب يكون هذا المرض في جسد شريف مجرد اختبار يخرج منه ويرجع لجمهوره".

واستطرد في تغريدة ثالثة: "وهل هناك فخر أكثر من كون جده هو الرجل العظيم هو الفريق محمد فوزي، صاحب الفضل الكبير في ترميم الجيش المصري".

محمود البزاوي

ونشر الفنان محمود البزاوي صورة لمدكور وعلق عليها: "شريف مدكور بالنسبالي وجه التفاؤل والسعادة حد اللي في قلبه على لسانه كده، كنت بتفرج على برامجه اللي دايما بيقدم من خلالها محتوى لطيف ولذيذ وعمره ما استخدمها للرد على الناس اللي بتعترض على شخصه..ربنا يشفيك يا شريف يا جميل و ترجع لينا بكل صحة وسعادة زي ما عودتنا دايما".

حمدي الميرغني

وتمنى حمدي الميرغني الشفاء لمدكور قائلا: "ربنا يشفيه ويقويه على المرض ويرزقه الصحه إن شاء الله".

فيديو قد يعجبك: